Foredragsholdere

Faglige spydspisser fra Norge og utlandet

Christian Printzell Halvorsen

Christian er leder for Finn.no og har vært en del av ledelsen i Schibsted Norge siden 2009. Han har ledet bedriften gjennom store digitale endringer, sterk vekst og store endringer i forbrukeratferd – fra PC-bruk til mobil.

Selv om han er sjef har han bakgrunn som utvikler, og omtaler seg selv som “tech nerd by heart”.

Brad Frost

Brad er webdesigner, foredragsholder, skribent og konsulent som holder til i Pittsburg. Han er en av foregangsfigurene innenfor fagområdet responsiv design, og står blant mye annet bak designrammeverket Atomic design.

Jessica Lawrence

Jessica er leder for verdens største Meetup, New York Tech Meetup. Tidligere har hun vært med å starte The Work Revolution Summit, en konferanse om fremtidens arbeidsliv og hun har vært leder 15 000 jentespeidere i California. Hun har blant annet skrevet for Harward Business Review, Forbes.com og The Huffingtn Post.

Even Westvang

Even jobber i Bengler med formgivning, programmering og konseptutvikling. Til daglig skreddersyr han sosial programvare for mediekonserner og formidler informasjon gjennom visualisering.

Brian Suda

Brian kaller seg selv informatician og bor for tiden i Reykjavik. I det siste har han konsentrert seg om fremtiden, hvordan mobilen endrer måten vi mottar data på og hvordan vi kan fremstille data slik at folk kan ta informerte beslutninger. Han har skrevet boken “Designing with data”.

Eirik Norman Hansen

Eirik er markedsdirektør og ansvarlig for markedsføring og forretningsutvikling i Creuna. Han har lang erfaring som senior rådgiver innen forretningsutvikling, digital strategi og kommunikasjon og sosiale medier.

Sigrid Bonde Tusvik

For mange er Sigrid kjent som komiker, men hun har også gitt ut bøker og jobbet som tekstforfatter. På Webdagene vil hun gi oss et humoristisk innblikk i bruk tekst og innhold i sosiale medier.

Torry Pedersen

Torry er journalist og redaktør med lang fartstid i VG. Han har vært redaktør i samme avis siden 2011 og var tidligere redaktør for VG Nett.

Anders Christensen

Anders er leder for Bekk Interactive. Han har jobbet med UX siden tidlig 2000-tallet, og således vært både deltaker og tilskuer i en bransje som har endret seg voldsom de siste årene. Anders jobber i dag som rådgiver og prosjektleder i Bekks ulike kundeprosjekter.

Håkon Fretheim

Håkon er Digital Director og partner i Saatchi & Saatchi Norge. Han har hatt ansvaret for integreringen av digitale kompetanse i Saatchi & Saatchi og har jobbet som digital rådgiver og produsent i 15 år.

Johan Brand

Johan er gründer og daglig leder i Kahoot!, en spillbasert læringsplattform med millioner av brukere globalt. Han er en kreativ, skapene sjel med et skikkelig teknologihode. Johan har jobbet med alt fra UX i smarttelefoner, produsert prisvinnene spill for BBC, bygget opp en kjøreskole med Mercedes Benz og er blant annet rådgiver for det unike co-working systemet Trampery i Øst-London. Johan har et brennende engasjement for brukersentrert design og de mulighetene det skaper.

Johan Bakken

Johan har laget nettsider siden midten av 90-tallet. I 2011 etablerte han Bakken & Bæck sammen med Tobias Bæck. På tre år har han vært med på å ta selskapet fra 2 til 15 ansatte i Norge og Tyskland. I Bakken & Bæck jobber han med større bedrifter, små teknologi-startups og egeninitierte prosjekter som Orbit og Wake.

Petter Gulli

AJ Leon

AJ omtaler seg selv som profesjonell bråkmaker, forfatter, designer og humanitær entrepenør. Akkurat nå har han som mål å reise verden på 1880 dager for å “få ting til å skje”, som han sier det. Heldigvis stikker han også innom Norge i oktober.

Men først og fremst er AJ en fantastisk historieforteller. Han kommer til Webdagene for å lære oss hvordan vi også kan fortelle historier som garantert vil bli husket.

Amber Case

Fast Magazine har kalt henne en “digital innfødt fra fremtiden, som har kommet tilbake for å hjelpe oss å tenke”. Blant mye annet har hun holdt et tankevekkende TED-foredrag om cyborg-antropolog, eller hvordan teknologien faktisk gjør oss mer menneskelige.

For tiden leder hun forskningssenteret Esri PDX i Portland, der hun utvikler fremtidens kartløsninger og stedsbaserte tjenester. Hun kommer til Webdagene for å fortelle oss hvorfor og hvordan vi kan få det tradisjonelle brukergrensesnittet til å forsvinne.

Ana Andjelic

I følge The Guardian er Ana en “kommende superstjerne” og “pionér” på fagområdet digital strategi. Hun er leder for strategiavdelingen i Spring Studios og de siste 10 årene har hun jobbet med blant andre Target, Calvin Klein, Heineken, Ferrari og Adidas.

På webdagene deler hun erfaringer fra 10 år med analyse, design og strategiutvikling for verdens ledende merkevarer.

Anders Waage Nilsen

Anders er leder for Netlife Research i Bergen og klimaaktivist på fritiden. Han drar med seg folk og lager det han synes verden mangler. Det var slik han startet skimagasinet Fri Flyt som 21-åring. Etablerte Fjellfilmfestivalen på Turtagrø. Startet det utradisjonelle konsulentselskapet Dreis. Var sentral i utviklingen av NCE Tourism. Laget forskningsformidlingskonseptet To Grader. For å nevne noe.

Aslak Borgersrud

Aslak er musiker, teknologijournalist og skribent. Han er mest kjent som rapper i Gatas Parlament, men bruker nå dagene på å skrive om teknologi, folk og framtid på aslak.idg.no. Dessuten er han redaktør i Computerworld.no. Aslak skal være konferansier på Webdagene.

Ida Aalen

Ida har skrevet “En kort bok om sosiale medier”, og er stadig vekk å se som kommentator og debattant i TV, radio og aviser. Hun holder jevnlig foredrag om alt fra medievaner til responsiv design og innholdstrategi, både i Norge og internasjonalt. Hun har også undervist om sosiale medier og designstrategi ved BI, UiO og IGM.

Som senior interaksjonsdesigner i Netlife Research står hun bak flere suksessfulle nettsteder, blant andre Kreftforeningen og Store norske leksikon.

Ida Jackson

Ida er kommunikasjonssjef og nettansvarlig i Store norske leksikon. Hun er også kjent som bloggeren “Virrvarr” og har skrevet to bøker om så ulike temaer som jentesex og sosiale medier. Sammen med blant andre Ida Aalen var hun med på å snu nasjonalikonet Store norske leksikon fra katastrofe til suksess på nett.

Blandt hennes fremste kjennetegn er voldsomt engasjement, store mengder kunnskap og en sjeldent god formidlingsevne.

Joe Leech

Joe er leder for brukeropplevelser i cxpartners

Han har studert nevropsykologi, har vært barneskolelærer og har en MSc i ‘Human computer interaction.’ De siste 9 årene har han jobbet med brukeropplevelser.

Joe har jobbet med merkevarer som Disney, Mariott, Virgin og Aplliances Online.

Mo Syed

Mo er leder for brukeropplevelse hos Amplience, et firma som har spesialisert seg på å øke konverteringsraten i nettbutikker. Mo har en doktorgrad i sosialpsykologi, og har blant annet forsket på beslutningsprosesser i sosial programvare.

Nir Eyal

Nir Eyal har spesialisert seg på skjæringspunktet mellom psykologi, teknologi og business. Nylig ga han ut boken Hooked: How to Build Habit-Forming Products. Her forklarer han inngående sitt perspektiv på hvordan vi kan utforme vanedannende produkter som endrer folks adferd.

Han er også entrepenør og har grunnlagt flere teknologiselskaper. Han underviser ved Stanford, skriver blant andre for Forbes, TechCrunch og Psychology Today.

Stine Camilla Bjerkestrand

Stine er teamleder og strategikonsulent i Netlife Research, med mer enn 15 års fartstid som redaktør og leder for en rekke reaksjonelle og kommersielle nettsteder. Hun har faglig bakgrunn i journalistikk, innovasjon og ledelse.

Stine brenner for å utvikle digitale tjenester som tar brukerbehov og teknologiske muligheter på alvor. For å få det til må vi både utvikle nye forretningsmodeller og gjøre endringer i organisasjon, mener hun.

Synve Røine Fossum

Synve jobber med analyse og interaksjonsdesign i Netlife Research. Hennes spesialområde er komplekse applikasjoner og systemer med ekspertbrukere. Hun gir alt for å undersøke brukeratferd og ikler seg gjerne kjeledress og verneutstyr, banker på døren til sjefen eller setter sjøbein for å forstå hva brukerne trenger.

Synve har en mastergrad i Psykologi fra Universitetet i Oslo (UiO) med fokus på samspill menneske teknologi.

Ove Dalen

Ove regnes som en av landets fremste eksperter på innhold og strategi for web. Han utga i 2009 boken Effektiv nettskriving, og i 2012 kom Slik lykkes du endelig med innhold på nett som han skrev sammen med Eirik Hafver Rønjum.

Ove er fagleder og jobber med innhold, strategi og kundeopplevelse i Netlife Research.